Fraser, Oostkust, Canberra en een boel gezeik - Reisverslag uit Frasereiland, Australië van Coen Pol - WaarBenJij.nu Fraser, Oostkust, Canberra en een boel gezeik - Reisverslag uit Frasereiland, Australië van Coen Pol - WaarBenJij.nu

Fraser, Oostkust, Canberra en een boel gezeik

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Coen

24 Juni 2014 | Australië, Frasereiland

Fraser Island was geweldig. Nadat wij uitgechecked waren bij ons hostel. Zijn we naar de buren gegaan, Palace Backpackers, met die organisatie hadden wij onze trip naar Fraser Island geboekt. We hebben daar ingechecked en hebben toen Hervey Bay doorgelopen, niet echt spannend. Om half 4 's middags hadden we een briefing over wat er zou gebeuren op t eiland, dus we moesten voor die tijd terug zijn. We waren er weer rond drie en hebben ff in de tuin gechilled. Toen kwam Max aangelopen, een jongen die bij mij op de middelbare had gezeten, heel toevallig had hij op precies dezelfde datum de tour geboekt. Ik was m al tegengekomen tijdens het uitgaan in Cairns maar had niet verwacht m nog een x te zien. Hij reist/reisde met een andere Nederlander, Youp, en er was nog een Nederlander in onze groep, Paul. Dat zijn dus 5 Nederlandse gasten in een groep van 13 man. Erg gezellig kan ik je vertellen. In de groep zaten vijf Engelse. een Canadese en twee Tsjechische meisjes. Echt een hele gezellige groep. Vanaf de eerste avond in het hostel was t al gezellig. Met z'n allen een pizzaatje gegeten en wat ouderwets leuke drankspelletjes gedaan. Goed voor het groepsverband. Die ochtend erna vroeg op voor een briefing van wat er allemaal wel en niet mag op Fraser Island. Vooral hoe de regels zijn voor het autorijden. Helaas mocht ik geen plaats achter het wiel nemen, je moest namelijk minimaal 21 zijn en je rijbewijs hebben. Maar ach dat deert niet. Als passagier had ik genoeg lol.

Toen gingen op pad rond half acht. Ik zat in de auto met de Nederlandse gasten, het Canadese meisje en de twee Tsjechische. Leuk gezelschap. De andere auto werd bestuurd door onze tourguide en daar zaten alle Engelse in. We reden naar de boot toe die er ons heen zou brengen. Eenmaal op t eiland aangekomen was t scheuren geblazen, nouja dat viel wel mee. Fraser is het grootste zandeiland ter wereld en is (nagenoeg) ongerept dus zo heel hard kan je niet gaan. Het was lekker hobbelig, leuke ervaring zo'n echte off-road rit. Toen aardig wat mooie plekjes op t eiland bezocht. Twee meren. De eerste was aardig fris om in te zwemmen maar zag er prachtig uit. Beetje gevoetbald op t strand. Nog een kleine regenwoud wandeling gemaakt. Daarna reden we naar een soort waterhole/meer, nog frisser dan de eerste. Was heel mooi en rustig. Daarna richting het tentenkamp. Waren zo'n zes tenten dus sliepen met z'n tweeën in een tent.
We hadden van te voren in Hervey Bay al boodschappen gedaan met z'n allen, dus de eerste avond stond er bbq op t menu. Heerlijk gegeten, had ook echt honger als een malle. Die avond een erg gezellige avond gehad. Zijn halverwege nog naar een andere groep gegaan van dezelfde organisatie. 30 man groot was die, chaos was t. Ik was blij dat wij een kleinere groep hadden. Toch maar weer terug naar ons eigen kamp.
Lekker geslapen die nacht.
'S morgens weer fris en fruitig op pad. Het is echt een mooi eiland en er overheen scheuren in een 4x4 is eht geweldig. Hebben Indian head bezocht, er zouden daar veel tijger haaien moeten zitten maar helaas. Op heel Fraser word trouwens afgeraden om te zwemmen vanwege haaien. Op t strand aan de oostkant ligt ook nog een wrak schip. Ligt er al bijna 100 jaar. Ben ff de naam van de bot vergeten maar is wel cool. Daarna in een slow river ingedoken. Het was net iets te ondiep om er relaxt in te drijven en je mee laten varen met de stroming. Het water was ontzettend helder, je kon er nagenoeg van drinken. Nog een dorpje bezocht op t eiland. Er wonen nog meer mensen dan je denkt op zo'n eiland. Toen was de dag alweer rond en was t tijd om te koken. Heerlijk bord pasta naar binnen gewerkt. Toen was de laatste dag van onze tour alweer aangebroken. Beetje nat wakker geworden. Lag een plas water in de tent maar ach wat maakt t uit. Spulletjes ingepakt en weer gaan rijden. Lake McKenzie bezocht, weer een van de prachtige
meren op t eiland. Toen zat t erop en gingen we weer naar de Ferry. We zijn nog een nachtje in t hostel gebleven, zat er bij inbegrepen. Wel ff lekker zo'n douche en een goed bed. De dag erna op t strand gechilled iedereen uitgezwaaid en 's avonds weer gaan rijden.
We hadden niet gek veel tijd meer dus hebben we de oostkust aardig snel moeten doen. Wel jammer. Hebben alle plaatsjes paar uur bezocht. Surfers Paradise, Brisbane, Byron Bay, Newcastle, Coffs Harbour, Grafton. In Byron hebben we nog een kleine wandeling gemaakt naar het meest oostelijke punt van het vaste land van Australië, was wel geinig. We wilden nog langs een museum dat in het bezit is van Russel Crowe. Het was alleen een maand eerder al gesloten, jammer genoeg. Nog ff Sydney in geweest om wat post op te halen en toen doorgereden naar t zuiden. We moesten jaar een garage maar t was weekend dus hebben we nog een dag Canberra gedaan. Mooie stad. Hebben het Australian National Museum bezocht, erg leuk museum. Nog het Parlements House in geweest. Kregen een rondleiding door het hele gebouw. In dit gebouw ligt ook een deel van de Magna Carta uit 1296, het belangrijkste document van de Engelse grondwet ongeveer. Mooi om te zien. 'S middags rond 5 uur waren we in het War Memorial. Daar houden ze elke dag een soort afsluitingsceremonie. Heel mooi om daar bij te zijn, een soort Bevrijdingsdag gevoel kreeg je erbij. Toen op weg naar Victoria. We kwamen op zondag aan dus moesten nog een dagje wachten om onze auto te laten fixen. Op maandag een paar garages gebeld om een beetje een idee te krijgen wat t kost. Bij een garage konden we meteen die dag erna terecht dus dat ging m worden. Dinsdag ochtend de test laten doen, we gingen er heen met goede hoop. Alleen toen we weer terug kwamen was de schade toch ietsjes meer dan we verwacht hadden, maarja we moesten die test door komen anders zouden we niet geregistreerd zijn. Dus laten maken, pittig veel geld maar oke alles op orde en weer terug maar Sydney. Volgende dag rijden. De auto deed een beetje gek maar we dachten dat t wel goed zou wezen. 300 km voor Sydney hield de motor er opeens mee op, de motor was roodgloeiend heet. Koelvloeistof was aan de kook geraakt. Dit was niet best dachten we al, ook wel heel toevallig dat wij 17.000 km geen enkel probleem hebben en dan een dag nadat we m naar de garage gebracht hebben houd ie er opeens mee op. De plaatselijke wegenwacht gebeld, waren we natuurlijk nog geen lid van dus dat ook weer moeten betalen. 3 uur gewacht op een takelwagen en naar t dichtstbijzijnde plaatsje gebracht. De dag erna zijn we langs een garage gelopen en hebben m er ff naar laten kijken. De motor wilde al niet starten dus dat is geen goed teken. De mechanic zei dat we de schakelbak hadden opgeblazen ofzo en dat we iets mis was met een cillinder. Dat zou bakken met geld gaan kosten om dat te fixen dus dat ging m niet worden. Nog proberen te verkopen voor parts maar niemand had er iets aan, oude, vaak voorkomende auto he. Dus maar weggegeven aan de garage en al onze spullen eruit gehaald. Eerste trein naar Sydney gepakt. Hadden allebei zoiets van, we zijn er nu klaar mee, weg wezen hier. Dus nu zitten we hier in Sydney. Ik had gelukkig via Floris, een jongen die ook bij onze groep van Austalian Backpackers zat, een baantje kunnen fixen gelijk voor de dag erna dus konden meteen aan de slag als verhuizer. Het geld is hard nodig. Het is helaas niet fulltime dus moet misschien nog iets anders zoeken maar dat komt wel goed.
Voelt wel weer raar om hier terug te zijn alsof je helemaal niks gedaan hebt in al die tussen tijd, terwijl ik al zoveel gezien heb.
Een pluspunt van hier in Sydney zijn btw is dat ik wel het Nederlands elftal kan kijken :).

Tot de volgende keer beste lezers.

Ciao!